uporedni test studijskih monitora
Nazad na novosti

24.01.2014

Uporedni test studijskih monitora - da li je cena presudna?

JBL LSR305 vs. iKey M - 505v2 vs. Yamaha HS50m vs. Quested VS2108

Poređenje pomenutih studijskih monitora odigralo se u cilju međusobnog poređenja niskobudžetnih sistema, kao i njihovog poređenja sa visokobudžetnim, “high end” nearfield monitorima. Poređenje je rađeno snimajući i slušajući različite žanrove muzike (rok, pop, elektronska, orkestralna muzika) različih formata (flac, wav, mp3, YT kompresija, 44/24 audio projekti, 48/24 audio projekti), kao i upoređujući zvuk dijaloga u filmovima i video igrama.


Specifikacije po informacijama proizvođača:

 

JBL LSR305

iKey - 505v2

Yamaha HS50m

Quested VS2108

Frekventni opseg

43 Hz - 24 kHz

55 Hz - 20 kHz

55 Hz - 20 kHz

55 Hz - 18 kHz

Prečnik bas zvučnika

127mm (5”)

127mm (5")

127mm (5")

200mm (8")

Snaga

41W + 41W

50W

70W

110W + 100W

Težina

4.5 kg

6.8 kg

5.86 kg

22 kg

Cena

oko 300 € (par)

oko 240 € (par)

oko 400 € (par)

oko 4200 € (par)


Generalni zaključak poređenja 5” monitora

JBL LSR305


Izrada: Solidna izrada kutije. Prednja maska je izrađena od crne mat plastike, sa kombinacijom crne sjajne plastike u vidu prstena oko bas zvučnika, što ovim monitorima, uz malu belu signalnu LED diodu, daje moderan, „fancy“ izgled. Potenciometri na poleđini sadrže puno “graničnika” - klik sistem - što omogućava precizno podešavanje glasnoće uparenih monitora.


Zvuk bez korekcije: Prvi utisak u poređenju sa drugim monitorima je da format snimka deluje kvalitetnije od ostalih zvučnika. Mnogo više “in your face”. Među najvećim razlikama je stereo reprodukcija - koja je mnogo “šira”! Pri promeni pozicije monitora - zamene pozicija sa drugim monitorima - utisak je ostao isti! Zbog nerazrađenosti (koja traje nekoliko nedelja) visokotonci su jači i “kruti”, trenutno zvučno podsećaju na Adam monitore (tačnije, na ribbon tweeter). Širina zvučne slike nije zahtevala veoma precizno pozicioniranje slušaoca - sweet spot je mnogo širi. U poređenju sa drugim monitorima, reprodukcija bas frekvencija kod JBL zvučnika je bila znatno ubedljivija. Za razliku od iKey monitora koji takođe reprodukuju neočekivanu količinu nižih frekvencija, JBL-ova reprodukcija nižih frekvencija je jasno zvučala bolje i bila je manje “muljava”. Istaknuti visoki i konkretni basovi gurnuli su srednji spektar za nijansu u senku, za koju smatram da ponuđena adaptacija (+/- 2b u HF i LF) može da pomogne.


Zvuk korigovan pomoću prekidača za fino podešavanje: HF -2dB, LF +2dB – Ovakvim podešavanjem smirili su se blago prenaglašeni visoki tonovi i bas opseg je delovao još zategnutije u poređenju sa drugim monitorima. Reprodukcija niskih frekvencija u poređenju sa high end Quested monitorima na momente je (pri tišem slušanju) delovala apsolutno preslikano. Dodavanjem LF +2dB dobio se ubedljiviji osećaj pri glasnijem slušanju, što je automatski delovalo lepše. Vraćanjem LF na 0 reprodukcija je delovala najsličnije Quested monitorima pri tišem slušanju.

iKey - 505v2

Izrada: Naizgled, ovo je najslabija izrada kutije (iako plastika prednje maske deluje kvalitetnije od JBL). Potenciometri su bez graničnika - znatno je uvećan rizik u nejednakom podešavanju glasnoće oba monitora.


Zvuk bez korekcije: Ima mnogo problematičniji bas. Treba naglasiti da je iKey jedina (od ponuđenih) zvučna kutija sa prednjim bas refleksom, što može biti razlog najneubedljivije reprodukcije niskih frekvencija. Najveći problem u basovima predstavljale su određene frekvencije koje su bile znatno glasnije od drugih. Sa druge strane, reprodukcija viših frekvencija je delovala malo realnije i umerenije nego kod JBL-a, i nije bilo onog utiska nerazrađenosti, odnosno blage prenaglašenosti.


Zvuk korigovan pomoću prekidača za fino podešavanje: HF +1dB – Dodavanje viših frekvencija bilo je proizvod želje da se glasnoća visokih frekvencija ujednači sa onom kod JBL-a. Čim je njihova razlika manje odvlačila pažnju ostala je jasna činjenica da su iKey “topliji” monitori, ali mnogo “muljaviji”.


Yamaha HS50m

Izrada: Estetski izgledaju kompaktno. Nemaju prednju masku (iz komada). Potenciometri na poleđini sadrže nekoliko “graničnika”, nedovoljno za precizno usklađivanje glasnoće oba monitora.


Zvuk bez korekcije: Na većini snimaka, Yamahe su delovale kao najnekvalitetniji monitori. Međutim, poseduju prilično usklađen visoki/srednji spektar koji za nijansu fali na iKey i JBL. Očigledno je da su inženjeri hteli da svrstaju ove monitore u posebnu kategoriju zvučnika u kojoj je čuveni NS10m monitor. U praksi, oni su se pokazali kao odlični kontrolni monitori, najviše zbog toga što su najveću pažnju posvetili reprodukciji srednjeg spektra. Upravo zato što je kontrola srednjeg spektra od izuzetne važnosti (najviše u oblasti filma i video igara), Yamaha monitori pomalo izlaze iz konteksta ovog poređenja jer su “kontrolni”, nisu toliko za miks.


Zvuk korigovan pomoću prekidača za fino podešavanje:  M -2dB, H -2dB – U želji da niže frekvencije dođu do izražaja, oboreni su srednji i visoki za 2dB. U poređenju sa iKey i JBL srednji spektar je ostao najjasniji, ali nižih frekvencija je i dalje bilo drastično manje.


Zaključak o JBL LSR305

Za svakodnevni rad i miks JBL je pokazao da ima mnogo bolju stereo sliku. Uzimajući u obzir potrebno vreme da se ovaj testirani JBL zvučnik razradi, on se pokazao kao pobednik ovog poređenja. Jednostavno, zvuči skuplje. Za svoju cenu daje veoma kvalitetnu zvučnu sliku, sadrži niži spektar koji nedostaje Yamahama HS50m, koji je ujedno daleko tačniji od iKey bas opsega. Srednje frekvencije su sa korekcijom visokih od -2 dB počele da liče na one kod Yamahe, što je od ključnog značaja, uzevši u obzir da su u ovom poređenju Yamahe najbolje kotirane po pitanju srednjeg spektra.

Poređenje JBL monitora sa Quested monitorima bilo je značajno za donošenje ključnih zaključaka:

Quested su monitori koji koštaju više od 10x više od JBL-LSR305. Da li reprodukuju zvučnu sliku 10x bolje? Odgovor nije isti za sva okruženja u kojima se sluša. Toliko čujnu razliku mogu prikazati prostorije u koje je uložena ogromna količina novca u akustičku adaptaciju. Jedino takve prostorije zahtevaju veoma posebne studijske monitore najkvalitetnije izrade koje, naravno, drastično više koštaju.

Drugim rečima, u kućnim projekt-studijima i u prostorijama u koje nije uloženo hiljade evra, ne može biti toliko čujna razlika, kolika je i cenovna.

JBL je definitvno napravio mnogo bolji zvučnik koji naplaćuje drastično manje nego druge firme sa modelima sličnog kvaliteta. Svaki slušalac LSR305 modela u svom projekt studiju moći će da gradi sasvim korektnu zvučnu sliku, i sigurno je da veći budžet (potrošnja) na skuplji model neće doneti toliku razliku.

Dobro podesivi, neumarajućii monitori kvalitetne reprodukcije zvučne slike, kakvi su JBL LSR305, definitivno su “best buy” za svakog ko želi da sa malo novca mnogo unapredi svoj kućni setup.


Autor: Filip Kuranji

Mast. dramskih umetnosti/AV umetnik/snimatelj i dizajner zvuka

menadžer studija "Hertz", Novi Sad

www.studiohertzmusic.com
 

Nazad na novosti