AVL-logo-black-background-yuto.png
Nazad na novosti

23.05.2018

NovaStar i HDR u videu

Čini se da industrija videa češće nego ikada pre dobije na raspolaganje neku novu tehnologiju. Ove nove video tehnologije se pojavljuju skoro istom brzinom kojom se pojavljuju i novi ukusi omiljenih slatkiša. Neke od njih traju veoma kratko, dok druge suštinski utiču na nastanak korenitih promena u ovoj industriji.

NovaStar veruje da je HDR game-changer, jer nudi značajna poboljšanja iskustva gledanja. Ništa manje nije važna ni činjenica da je ova tehnologija široko primenjena u mnogim različitim industrijama zbog čega se opravdano veruje da će se dugo zadržati u primeni, a ne samo biti trend tokom nekoliko godina.

 

HDR fotografija vs HDR video

 

HDR fotografija je prisutna već godinama i veliki broj ljudi je prilično dobro upoznat sa rezultatima koji se mogu postići njome. Ipak, mnogi prave grešku kada misle da se HDR fotografija i HDR video baziraju na istoj tehnologiji. HDR fotografije se oslanjaju na specifičan proces nastanka fotografije tokom kojeg se nekoliko fotografija kombinuje u jednu koja tada najviše „liči“ na potpuno prirodnu. S druge strane, HDR video je proces prikazivanja koji omogućava ekranu da prepozna i prikaže onaj sadržaj koji je specifično kreiran za HDR.

 

HDR se oslanja na dva glavna faktora koja služe da poboljšaju iskustvo gledanja: širi dinamički opseg (contrast ratio) i širi gamut boja.

 

Prvo se osvrnimo na to kako širi dinamički opseg utiče na ukupni kvalitet slike. Jednostavno rečeno, dinamički opseg je razlika između najsvetlijih i najtamnijih delova slike. Zamislite scenu u kojoj porodica sedi okupljena oko logorske vatre i okružena tamnom šumom. Radoznali crni medved viri iz šume. U vremenu SDR videa, neke vrlo „teške“ odluke bi morale da se donesu: prikazati tamne delove scene, pa odabrati crnog medveda koji viri iz tamne šume pri čemu će logorska vatra biti „isprana“ i bez sjaja. Ili prikazati logorsku vatru u svoj njenoj „gorućoj“ lepoti, bez mogućnosti uočavanja medveda koji vreba iz šume. HDR, sa svojom sposobnošću simultanog prikazivanja mnogo svetlijih belih i mnogo tamnijih crnih nijansi, bi omogućio prikazivanje oba ova važna dela jedne scene.

 

Drugi faktor koji utiče na HDR video da izgleda prirodnije jeste širi gamut boja. U prošlosti, većina displeja je bila u stanju da prikaže oko 17 miliona boja. Čini se mnogo. Međutim, ljudsko oko je sposobno da napravi razliku i između mnogo većeg broja boja, odn. nijansi boja. HDR je u stanju da „pogura“ ovaj broj na preko 1 milijardu što čini video mnogo bližim onom što ljudsko oko stvarno vidi. Jednostavnim primerom se može predstaviti koliko je važan gamut boja. Zamislite scenu gde dečak u svetlo crvenoj majici drži u ruci tamno crvenu lizalicu dok stoji pored znaka STOP dok ulicom prolazi vatrogasno vozilo. Kada ne bismo imali dovoljno nijansi crvene boje, morali bismo da pravimo kompromise pri odlučivanju koju crvenu boju da upotrebimo na kom objektu sa slike. To bi rezultiralo bojama koje se ne tek samo malo razlikuju od onog što očekujemo da vidimo, već bi i kompletna slika bila „isprana“ usled nedovoljnog kontrasta između više različitih crvenih boja.

 

Zahvaljujući ovim faktorima, prikaz koji dobijamo u HDR tehnologiji je jasniji, miltidimenzionalan i prirodniji. HDR video kvalitet je teško objasniti bez gledanja takvog videa. A jednom kada gledalac stekne to iskustvo, kada doživi da ga HDR video snimak „usisa“, povratak na SDR video snimak može da postane težak.

Nazad na novosti