DPA mikrofoni u rukama tonca Miloša Momirova
Nazad na novosti

09.01.2020

Intervju sa Milošem Momirovim – DPA mikrofoni u stvarnom životu

Nedavno smo u Velikoj sali Opere i teatra Madlenianum u Zemunu održali radionicu posvećenu DPA mikrofonima. Tom prilikom je Bo Brinck, specijalista za DPA proizvode i treninge, a pre svega veliki audio profesionalac, prisutnima predstavio jedan broj mikrofona i to putem praktične prezentacije njihovih različitih primena i mogućnosti.

Kako je stvarni život ipak nešto drugo, odlučili smo da Boove praktične prezentacije potkrepimo pričom iz stvarnog života, odn. rada sa DPA mikrofonima. Pozvali smo Miloša Momirova i pitali ga za njegovo iskustvo u radu sa DPA mikrofonima.

 

Miloš je tonac, inženjer zvuka i sistema, osnivač Audio Pain-a, firme za obuku u kompjuterskom modelovanju zvuka i iznajmljivanje audio opreme iz Zrenjanina. Sa nepunih 30 godina života može se pohvaliti sa 13 godina iskustva nakon kojih je postao i te kako prepoznatljiv u krugu muzičkih profesionalaca. Nikola Vranjković, Partibrejkersi, Obojeni program i Novosadski big bend samo su neka od imena sa kojima je Miloš sarađivao i sarađuje.

Miloš se odazvao na naš poziv, pa je tako nastao i ovaj pravi mali intervju na čemu mu se odmah na početku iskreno zahvaljujemo.

 

Kada si se prvi put susreo sa DPA mikrofonima?

 

Prvi kontakt sa DPA mikrofonima sam imao pre tri godine. Tada sam na Kolarcu ozvučavao Simfonijski orkestar RTS-a koji je nastupao sa Džefom Milsom. Nakon toga je usledio još jedan koncert u Bel Expo Centru i ja sam shvatio da „imam posla“ sa mikrofonom koji može da podnese neočekivane količine buke sa bine i buke iz razglasa pre nego što se pojavi mikrofonija. Pored toga, izražena je i linearnost mikrofona. Postaviš ga na violinu i ako nešto treba da se koriguje, samo ga pomeriš na pravu poziciju da bi dobio pravi ton i to je to. I nema potrebe za ekvilizacijom. Sada, zahvaljujući mogućnostima ovog mikrofona, sve gudače organizujem u jednu grupu i samo jedanput radim ekvilizaciju. Na ovo se nadovezuje i činjenica da se radi o veoma prilagodljivom dizajnu – 1 mikrofon, 15 nosača, što u prevodu znači da kakva god da mu je namena, veoma se lako i brzo postavlja.

 

Da li je iskustvo u radu sa DPA mikrofonima drugačije kada ozvučavaš bend na bini?

 

Ne, nema razlike. Istina, Novosadski big bend baš i nije tipičan bend na bini. Pored toga što ima sve odlike rock benda, tu su i drveni duvači, gudači i brass sekcija. I sve se to spoji u jednu veliku Rock Operu! Ali ne smeta, jer DPA mikrofoni su otporni na uticaj buke sa bine koja potiče od drugih izvora zvuka (na istoj bini). Nije kao da neki drugi proizvođači nisu ponudili mikrofon sličnih karakteristika. Ali DPA pruži onih 10% više u odnosu na konkurenciju što napravi razliku od 200%!

 

Sad se setih i iskustva sa proslave stogodišnjice Prisajedinjena. 127 mikrofona na bini koje sam miksao u 96 kanala. Nastupali su Simfonijski orkestar sa solistima Srpskog narodnog pozorišta, Veliki tamburaški orkestar, Big bend sa Zdravkom Čolićem i njegovim bendom. Od tih 127 mikrofona, 60 ih je bilo DPA. Da su brojke bile drugačije, izazov ozvučavanja bi bio znatno teži. Ovako, sa DPA mikrofonima, koji daju najverodostojniju reprodukciju originalnog zvuka, sve je proteklo znatno jednostavnije, jer njema „doterivanja“ zvuka što je veoma važno kod simfoničara i u klasičnoj muzici uopšte. Sve u svemu, jedno veliko, lepo i značajno iskustvo.

 

 

U današnje vreme, brojni korporativni događaji podrazumevaju iznajmljivanje profesionalne audio opreme. Ima li „rezona“ za upotrebom DPA mikrofona i u ovim slučajevima?

 

Meni lično ovi događaji predstavljaju jedne od najzahtevnijih, jer moram da balansiram između raspoloživog budžeta i kvaliteta svoje usluge ili između estetike prostora i minimalnih tehničkih mogućnosti u njemu. Npr. uvek se na ovakvim događajima razglas nalazi iza govornika! Međutim, uz DPA headset mikrofone sve je moguće. I kada je govornik tih, jer, da se razumemo, ti ljudi nisu profesionalni govornici, ja uspem da dobijem zadovoljavajuće nivoe zvuka što nije slučaj sa konkurentnim proizvodima. Zato su DPA headset mikrofoni veoma zahvalno sredstvo za rad.

I inače, probao sam i brojne druge headset-ove i uvek sam imao probleme u dinamici i karakteru glasa. Da ne govorim o tome da nigde nisam dobio taj prirodni zvuk glasa kao sa DPA headset mikrofonom.

 

Imaš li svog favorita među DPA mikrofonima? Znamo da ima mnogo modela, ali ipak...

 

Vokalni mikrofon 2028. Pruža toliko više kontrole! Kao tonac, sa njim više ne zavisiš toliko od ponašanja vokala. Tonci su inače, i po pravilu, skeptični prema kondenzatorskom mikrofonu, jer vokali traže glasan monitoring. A kondenzatorski mikrofon u kombinaciji sa klasičnim monitoringom na bini postaje veliki izazov zbog mikrofonije (traže tihu binu, pa si ograničen sa maksimalnom glasnoćom u prostoru). I kada sam prvi put došao u kontakt sa DPA 2028, nisam mogao da verujem da sa ovim kondenzatorskim mikrofonom iz monitora može da se dobije isti nivo glasnoće kao i sa standardnim dinamičkim mikrofonom, npr. SM58. A bolji je kondenzatorski mikrofon za ozvučavanje vokala, jer on ima daleko manji akproksimativni efekat, što znači da se karakter zvuka sa njim daleko manje menja nego sa dinamičkim mikrofonom onda kada se izvor zvuka udaljava od mikrofona.

Spomenuo bih i instrumentalni mikrofon 4099 i headset 4066.

 

I za kraj, Miloš Momirov o DPA mikrofonima sažeto može da kaže, šta?

 

Impresionira verodostojnost zvuka koju ovi mikrofoni reprodukuju. Odlikuje ih „iskrenost“, možete im verovati da su reprodukovali tačno ono što je u njih ušlo. Potpuno su u skladu sa mojim stavom o tome šta jedan mikrofon treba da bude: jednostavan za upotrebu, reprodukuje visoko kvalitetan zvuk, otporan na mikrofoniju, najotporniji što može da bude. I da, uniformni su i to dovoljno da 2 mikrofona možete bez problema da kombinujete u 1 kanal na mikseti, najobičnijom Y račvom. Da nije tako, bilo bi 1 mikrofon – 1 kanal, što znači velika mikseta ili više velikih mikseta.

 

Miloše, veliko hvala na razgovoru. 

Nazad na novosti